Sestava Dlaň Osmi trigramů (Bagua zhang) patří do vnitřních stylů Wudangské školy bojových umění. Je sestavou základní úrovně a obsahuje 8 částí. Charakteristickým rysem tohoto tradičního taoistického pěstního bojového umění je obměna dlaňových technik při chůzi v kruhu a nízké postoje.
Sestava v sobě spojuje měkkost a plynulost pohybů taiji s hloubkou, silou a pevností postojů shaolinu a užívá tak sloučení kungfu taiji a shaolinu v jednom celku. Jelikož právě tato skutečnost činí znalost bagua těžce dosažitelnou a náročnou na přípravu, je vhodné se se tyly taiji i shaolin seznámit.
Dlaň Osmi trigramů je druhem výjimečného kungfu, které ve své zvláštnosti zahrnuje filozofii, principy a zásady lékařské vědy a principy boje. Přes svoji nekonečnou tajemnost a záhadnost procvičuje člověka vně i uvnitř.
Původ Dlaně Osmi trigramů je sice v taoistické wudangské škole, jelikož se však tento styl poměrně značně rozšířil, byly do něj vnášeny i osobní zkušenosti jednotlivců, a proto se v rámci něj později vytvořilo více škol a proudů. Každá z nich má své silné stránky.
Cíl a účinky cvičení:
- vně trénujeme sílu, uvnitř čchi a ve skrytu našeho ducha
- vyrovnání jinové a jangové energie v těle v rámci systému bagua
- obnovení řádného toku čchi v rámci Pěti prvků
- doplnění nedostatečné yuanqi Předchozího nebe (Xiantian), kde deficit je vrozený
- doplnění ztráty energie a esence Pozdního nebe (Houtian), kde ztráta vznikla během života
- odstranění nemocí, ozdravění těla a dosáhnutí dlouhověkosti
Vliv na lidské zdraví
Chůze po kruhu s danými pozicemi dlaní a paží zvyšuje tok krve a energie v meridiánech především v oblasti beder a dolních končetin, tzn. povzbuzuje se jak krevní oběh, tak energie ve třech jinových a třech jangových drahách dolních končetin, ale i v Ústřední dráze (Chongmai), Pásové dráze (Damai), Přední střední dráze (Renmai), Zadní střední dráze (Dumai), atd. a to vede k harmonizaci jinu a jangu v těchto drahách. Cvičení má výrazný účinek na dostatečné vyrovnání jinu a jangu v těle, povzbuzení činnosti vnitřních orgánů, zpomalení stárnutí organizmu a dosáhnutí dlouhověkosti. Mistři praktikující tento styl se běžně dožívají věku minimálně 100 let.
Kráčej v kruhu, mysli na střed, následuj proměny jinu a jangu
Pro správné zvládnutí sestavy je třeba nejdříve si osvojit cvičení chůze v kruhu, tzv. Bagua kruh, který je základní dovedností stylu bagua. Čtyři a čtyři strany vytvářejí kruhové cvičiště a určují plochu, na níž se chodí do kruhu.
Při tomto neobvyklém způsobu chůze je třeba, aby mysl byla soustředěna do středu a centrem pohybu byl pas, kolena se jakoby opírají o sebe, při chůzi se chodidla zvedají i pokládají vodorovně, jako bychom chodili v mělké vodě, vnitřní chodidlo směřuje přímo vpřed, vnější chodidlo se zatáčí dovnitř a stehna se vůči sobě pohybují tak, že připomínají nůžky.
K základním krokům patří zvedání a položení, zatočení a vytočení, postup a ústup, nebo pohyb doleva a doprava, otáčení těla vlevo a vpravo, následujíc proměny jinu a jangu. Čili, když je nepřítel tvrdý, já jsem měkký, když nepřítel postupuje, já unikám otočkou, když je nepřítel pomalý, já jsem rychlý, když nepřítel ustupuje, já postupuji.
Zvláštnost stylu po bojové stránce
Kroužením dokola zaútočit na střed, kombinovat obraty vlevo i vpravo, kličkováním hledat příležitost zaútočit, vyrukovat z východu, ale zaútočit na západě, libovolně měnit polohy a techniky ke kontrole a zadržení protivníka (qinna), které obsahují úchopy, páky a techniky, které se zaměřují na útoky na citlivá místa na těle (dian xue).
Původ názvu
Název Dlaň osmi trigramů je odvozen od kosmologického výkladu: Nevydělené (wuji) rodí Velký předěl (taiji), Velký předěl rodí dva Praprincipy (jin a jang), dva Praprincipy rodí Čtyři formy a Čtyři formy rodí Osm trigramů.
Více o názvosloví, využítí a praxi se dozvíte v článku Co je to Bagua zhang? Proč se tak nazývá?
Báseň Dlaně Osmi trigramů
- V bagua zhangu dbej na chůzi,
táhne-li tě, pusť,
postoupí-li, vrať se zpátky,
prázdný-plný krok se uč. - Jako vítr nechť tvá chůze je
a postoj jako klín,
přikroč, udeř, vrtej, otoč,
metody tě naučím. - Pas je klíčem hlavním,
z něhož čchi jak prapor věje,
oči v šest stran dívají se,
ruce, nohy v čele. - Draka pohyb, posed tygra,
pozice ať tvoje jsou,
jako když se vine řeka,
pod tou horou nehybnou. - Sem a tam se ruce točí
jako jin-jang v pohybu,
tíha ramen, lokty visí,
čchi je zpátky v dantianu. - Šesteré se sjednocuje,
žádný zmatek pohybů,
čchi a krev pak tělo plní,
následují přírodu. - Příkrok, výkrok, pečlivě to
vše pořádně zvaž,
postup, ústup, otáčení,
za vším vězí pas. - Ruce dílů tři ať váží,
nohy dílů sedm,
kupředu však spolu kráčí,
nezpomal ni jeden. - Ramen úder povalí je,
bok pak ustupuje,
ohlé tělo napřímí se,
loket kradmo bije. - Postoj není vysoký,
a nízký také ne,
nesmíš se hnout ani když
tě vichr ovane. - Tato slova zázračná jsou,
vše o stylu říkají,
bez plného úsilí však
planým snem se stávají.